donderdag 19 november 2015

Integrative thinking


Heidi Siwak (www.heidisiwak.com) is een leerkracht die blijft innoveren binnen haar lessen. Ze probeert nieuwe concepten en werkvormen uit in haar klas en deelt haar ervaringen met anderen. In haar werk probeert ze kinderen te leren nieuwe ideeën te bedenken. Leren wordt vaak gezien als het oplossen van een probleem, wat creativiteit remt.


Zonder dat we het beseffen, zitten we vaak vast in onze mentale modellen. Heidi daagt kinderen uit deze modellen los te laten. Hiervoor gebruikt ze bijvoorbeeld een werkvorm, genaamd de 'value line'. Ze geeft kinderen dan beperkte informatie over een bepaald onderwerp (bijv. naar aanleiding van een nieuwsbericht). De kinderen bepalen hun mening over het onderwerp aan de hand van de gegevens, bijv. helemaal mee eens of totaal mee oneens. Heidi geeft vervolgens steeds meer informatie waardoor de kinderen hun mening bijstellen. Zo ervaren ze dat ze hun mentale model kunnen (en moeten!) aanpassen.


Heidi leert kinderen een hypothese op te stellen naar aanleiding van onderzoeksvragen. Vervolgens onderzoeken zij deze hypothese waarbij het doel niet is om tot een eindconclusie te komen. Het doel is kennis opbouwen en nieuwe vragen stellen. Dit sluit helemaal aan bij wat we eerder op de Lab school zagen. Ook hier gaat het niet om het verzamelen van informatie maar over het kritisch nadenken over die informatie en het denken over denken en leren (metacognitie).











Geen opmerkingen:

Een reactie posten