zaterdag 21 november 2015

John Polanyi Collegiate Institute en STEM Education


JPCI is een highschool die in 2011 is gestart. De school staat in een wijk met veel 'uitdagingen'. Ondanks dalende leerlingaantallen in het district, is deze school in 4,5 jaar tijd gegroeid van 300 naar 800 leerlingen. 



De leiding en leerkrachten op school hebben hoge verwachtingen van kinderen en stimuleren ze om het beste uit zichzelf te halen. 

Leerlingen worden aangemoedigd deel te nemen aan diverse wedstrijden. Leerlingen van de school hebben al verschillende (internationale) prijzen in de wacht gesleept.


Op JPCI worden Science, Technology, Engineering, and Mathematics geïntegreerd aangeboden. Leerlingen krijgen een kit met onderdelen waarmee ze een eigen product kunnen maken. De docent geeft hen geen vaste eindopdracht maar leert ze verschillende vaardigheden. De leerlingen besluiten zelf wat ze maken om te laten zien dat ze de vaardigheden beheersen.











Om als school te kunnen blijven ontwikkelen, werkt JPCI samen met bedrijven en onderzoeksinstituten. 

Een belangrijke partner is Rotman, de Universiteit van Toronto. Deze samenwerking is gericht op het ontwikkelen van 'integratie thinking', waar we eerder deze week een workshop over volgden. De leerlingen leren innovatief en creatief te denken en werken.

Ook andere onderzoeksinstituten en bedrijven investeren in de school. Niet alleen door financiële bijdragen, leerlingen worden ook gevraagd mee te denken over en werken aan productontwikkeling. Bedrijven en instituten vragen hen oplossingen te bedenken voor een diversiteit aan problemen. Op deze manier dragen de leerlingen echt bij aan de maatschappij, aan het ontwikkelen van kennis. Ze worden serieus genomen. Een geweldige boost voor hun zelfvertrouwen.

Ook in andere vakken hebben de leerlingen een grote eigen inbreng. Onze gidsen laten vol trots zien welke producten zij hebben ontwikkeld, compleet met verpakkingsmateriaal, gebruiksaanwijzing en reclamemateriaal.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten